Foam Amsterdam - Brassaï…

September
woensdag
25
Foam | Brassaï | Retrospective tot 4 december 2019
Brassaï (1899 – 1984) maakte talloze iconische beelden van het Parijse leven in de jaren 30. Hij stond bekend om zijn nachtelijke beelden van de stad, maar hij fotografeerde ook de high society, het ballet, de opera en de intellectuelen – waaronder zijn vrienden en tijdgenoten als Pablo Picasso, Salvador Dalí en Henri Matisse. De tentoonstelling in Foam is, met meer dan 170 vintage prints, originele tijdschriften, boeken, tekeningen en een sculptuur, een ode aan de waardevolle erfenis van deze buitengewone fotograaf.
Brassaï laat vele artistieke uitingen van de fotograaf zien, variërend van foto’s tot tekeningen van vrouwelijk naakt. Twaalf thema’s worden getoond: Paris by Day, and by Night, Minotaure, Graffiti, Society, Places and Things, Personages, Sleep, Pleasures, Body of a Woman, Portraits – Artists, Writers, Friends en The Street. De uiteenlopende thema’s weerspiegelen de diversiteit van het fotografische werk van Brassaï.
 


Kunsthal Helmond - Mitch …

October
dinsdag
1
Kunsthal Helmond | Mitch Epstein tot 9 februari 2020
In Kunsthal Helmond zijn zo’n 50 foto’s te zien die de fotograaf selecteerde uit vier vermaarde series: Rocks and Clouds (2018), New York Arbor (2013), American Power (2009) en Family Business (2003). Epstein (1952 in Holyoke, Massachusetts, VS) is een pionier op het gebied van de kleurenfotografie maar werkt ook in zwart-wit. Bij het afdrukken zoekt hij de grenzen van het technisch mogelijke op.
De serie Family Business toont de teloorgang van de ondernemingen van Epstein’s vader. De kijker wordt deelgenoot van de gevolgen voor de familie van de fotograaf. Epstein plaatst dit in het licht van de sociaal-maatschappelijke veranderingen in de stad. In American Power toont hij op groot formaat foto’s de invloed van de winning van energiebronnen op het landschap en de inwoners van Amerika.
In Rocks en Clouds en New York Arbor zet Epstein op poëtische wijze de traditionele manier om een stad weer te geven op zijn kop. In zijn eerbetoon aan New York staat de natuur centraal en is deze meer dan een achtergrond voor het stadsleven.
Tip: bekijk de American Power-foto’s luisterend naar speciaal voor deze serie gecomponeerde cellomuziek. En bezoek in de zaalbios de films Dad en Retail, twee korte films die Epstein maakte bij zijn project Family Business.
 

Fotomuseum Den Haag

October
zaterdag
5
Fotomuseum Den Haag | Richard Learoyd tot 5 januari 2020
In samenwerking met Fundación MAPFRE toont Fotomuseum Den Haag dit najaar een grote solotentoonstelling van Richard Learoyd (Nelson, Engeland, 1966). Learoyd maakt portretten, landschappen en stillevens die sterk verwant zijn aan de schilderkunst. Doordat hij zijn levensgrote foto’s maakt met een zelfgebouwde camera obscura is er geen negatief. Dit betekent dat iedere foto, net als in de schilderkunst, een uniek werk is.
 

FoMu Antwerpen Stephan Va…

October
vrijdag
25
FoMu Antwerpen, Stephan Vanfleteren | Present tot 1 maart 2020
Present is de eerste grote overzichtstentoonstelling van de gerenommeerde Belgische fotograaf Stephan Vanfleteren. Bij het grote publiek is hij vooral bekend om zijn indringende zwart-witportretten, maar de voorbije decennia leverden een brede waaier aan journalistieke, documentaire en artistieke fotografie. In deze tentoonstelling krijgen zowel de iconische beelden als de ongekende parels een plaats, en wordt de evolutie in Vanfleterens oeuvre zichtbaar.
De tentoonstelling palmt het volledige museum in en neemt je mee op een fotografische reis door het oeuvre van Stephan Vanfleteren. De eerste jaren van zijn journalistieke werk lezen als een stuk geschiedenis: de affaire Dutroux, de genocide in Rwanda. Rond de millenniumwisseling begint Vanfleteren zich te richten op wat dreigt te verdwijnen. Met de verbetenheid van een archivaris brengt hij zijn heimat en landgenoten in beeld. Wat hem drijft is de melancholie van een rasechte romanticus. Ondertussen kan hij zich beroepen op de ervaring van een doorwinterd fotograaf. België heeft zijn chroniqueur in beelden gevonden.
Tijdens zijn carrière slingert Vanfleteren tussen actie en stilstaan; tussen intense menselijke contacten en volstrekte eenzaamheid. Dit weerspiegelt zich ook in zijn praktijk als fotograaf. Reizen wordt afgewisseld met fotograferen in de besloten omgeving van zijn daglichtstudio. Meer en meer sluipen de verstilling en de dood in zijn werk. Deze thema’s staan centraal in twee recente reeksen die in de intimiteit van zijn stud…